Stilla veckan

Stilla veckan

”Se vi går upp till Jerusalem, I heliga fastetider,
att skåda hur Jesus Krist Guds son,
i Syndares ställe lider.”

Palmsöndagen

Jesu lidandes historia, som vi följer den i stilla veckan börjar med Jesu intog i Jerusalem, Jesus rider in på ett åsneföl och hyllas av folket, som tog palmblad och hyllade honom, bredde ut sina mantlar och ropade: ”Hosianna, Davids son! Välsignad är han som kommer i Herrens namn. Hosianna i höjden.”

Profetia Sak 9: ”Se din konung kommer till dig, rättfärdig och segerrik är han. Ridande på en åsna, på en åsninnas föl.

Hosianna = Herre fräls!

Image result for Jesus jerusalem

Blåmåndagen

Blått står för en lugn och stilla färg, maning till stillhet och eftertanke.

Vita tisdagen

Dymmelonsdagen

I Nya testamentet läser vi att, precis efter palmsöndagen, samlades stora rådet för att planera att döda Jesus innan judarnas största högtid i Jerusalem, påsken. Påsken firades för att minnas Israels befrielse från slaveriet i Egypten. Onsdagen före sin död besökte Jesus Simon den spetälske i Betania. När de satte sig till bords för att äta kom en kvinna vid namn Maria och smorde Jesu fötter och huvud med en flaska mycket dyrbar olja. Matteusevangeliet berättar att ”lärjungarna blev förargade och sade: ‘Vilket slöseri!'” och Johannes skriver att Judas blev mest upprörd. Johannes tillägger att Judas egentligen inte brydde sig om de fattiga, utan att han var en tjuv som hade hand om kassan och som tog av det som lades dit. Jesus försvarade henne och sa ”Varför oroar ni kvinnan? Hon har gjort en god gärning mot mig. De fattiga har ni alltid hos er, men mig har ni inte alltid. När hon hällde ut denna olja över min kropp, gjorde hon det inför min begravning.”
Efter denna händelse gick Judas till översteprästerna och frågade hur mycket pengar  han skulle få om han utlämnade Jesus.

”Sedan gick en av de tolv, han som hette Judas Iskariot, till översteprästerna och sade: ”Vad vill ni ge mig om jag utlämnar honom åt er?” Då vägde de upp trettio silvermynt åt honom. och från det ögonblicket sökte han efter ett lämpligt tillfälle att förråda Jesus.”

Judas-Betray-the-Lord-Jesus

Skärtorsdagen

Jesus tvättar lärjungarnas fötter, Petrus invänder när Jesus vill tvätta hans fötter, men Jesus förklarar att om inte Jesus får rena honom har Petrus ingen del i honom. Verbet ”skära” betyder att rena. Vi läser i början av Joh 13:1
”Han hade älskat sina egna här i världen, och han älskade dem in i det sista.”
Djävulen hade redan ingett Judas tanken att han skulle förråda honom”. Efter fottvagningen firar Jesus och lärjungarna den sista påskalammsmåltiden och Jesus tillkännager att en av hans lärjungar ska förråda honom.Den första nattvarden instiftas efter påskalammsmåltiden.

Image result for jesus washes the disciples feet

”Medan de åt tog Jesus ett bröd, tackade Gud, bröt det och gav åt lärjungarna och sade: ”Tag och ät. Detta är min kropp.”  Och han tog en bägare, tackade Gud och gav åt dem och sade: ”Drick av den alla.  Detta är mitt blod, förbundsblodet, som blir utgjutet för många till syndernas förlåtelse.  Jag säger er: Från denna stund ska jag inte dricka av vinstockens frukt förrän den dag jag dricker det nytt med er i min Fars rike.”
 När de sedan hade sjungit lovsången, gick de ut till Olivberget.”
Related image

Efter måltiden lovar Petrus att han inte kommer överge Jesus, även om alla andra överger honom. Jesus förutsäger Petrus fall och säger: ”Amen säger jag dig: ”Denna natt, innan tuppen gal, skall du tre gånger förneka mig.”. Petrus svarar att: ”Om jag än måste dö med dig, skall jag aldrig förneka dig. Så sade också alla de andra lärjungarna.”.

”Sedan gick Jesus med dem till en plats som kallas Getsemane, och han sade till lärjungarna: ”Sätt er här medan jag går dit bort och ber.”  Han tog med sig Petrus och Sebedeus båda söner, och han greps av sorg och ångest  och sade till dem: ”Min själ är djupt bedrövad, ända till döds. Stanna här och vaka med mig.”  Han gick lite längre fram, föll ner på sitt ansikte och bad: ”Min Far! Om det är möjligt, så låt den här bägaren gå förbi mig. Men inte som jag vill, utan som du vill.”
 Han kom tillbaka till lärjungarna och fann att de sov. Då sade han till Petrus: ”Så ni kunde inte vaka en enda timme med mig?  Vaka och be att ni inte kommer i frestelse. Anden är villig, men köttet är svagt.”  Sedan gick han bort för andra gången och bad: ”Min Far, om den inte kan gå förbi mig utan jag måste dricka den, så ske din vilja.”
 Han kom tillbaka och fann återigen att de sov, för deras ögon var tunga av sömn.  Då lämnade han dem och gick åter bort och bad för tredje gången med samma ord igen.
 Sedan gick han till lärjungarna och sade till dem: ”Sover ni fortfarande och vilar er? Nu är stunden här då Människosonen utlämnas i syndares händer.  Res på er, nu går vi. Han som förråder mig är här.”

370398f3a0c7f5a33d5cc464bc8392d1

Långfredagen

Jesus för världen givit sitt liv, öppnade ögon, Herre mig giv,
mig att förlossa, offrar han sig, då han på Korset
dör ock för mig.

O, vilken kärlek underbar Sann, aldrig har någon älskat som han.
Frälst genom honom, lycklig och fri.
Vill jag hans egen evigt nu bli.

Namnet långfredag kommer av att denna dag var lång och fylld av lidande för Jesus. Vi får följa Jesus från att han blir förråd, falskt anklagad, och sedan slutligen dömd till att korsfästas.

Related image

”Medan han ännu talade kom Judas, en av de tolv, och med honom en stor folkhop med svärd och påkar från översteprästerna och folkets äldste.  Förrädaren hade gett dem ett tecken och sagt: ”Den jag kysser är det. Grip honom.”  Och han gick genast fram till Jesus och sade: ”Var hälsad, rabbi!”, och kysste honom.  Jesus sade till honom: ”Min vän, är det därför du är här?” Då gick de fram och grep Jesus och höll fast honom.
 Men en av dem som var med Jesus lyfte handen, drog sitt svärd och slog till mot översteprästens tjänare och högg av honom örat.  Då sade Jesus till honom: ”Sätt tillbaka ditt svärd i skidan! Alla som tar till svärd ska dödas med svärd.  Eller tror du inte att jag kan be min Far att han genast sänder mig mer än tolv legioner änglar?  Men hur skulle då Skrifterna uppfyllas som säger att det här måste ske?”
 I samma stund sade Jesus till folkhopen: ”Som mot en rövare har ni gått ut med svärd och påkar för att gripa mig. Jag har suttit i templet varje dag och undervisat utan att ni grep mig.  Men allt detta har hänt för att profeternas skrifter skulle uppfyllas.” Då övergav alla lärjungarna honom och flydde.”
”De som hade gripit Jesus förde honom till översteprästen Kaifas, där de skriftlärda och de äldste hade samlats.  Petrus följde Jesus på avstånd fram till översteprästens gård. Där gick han in och satte sig bland rättstjänarna för att se hur det skulle sluta.
Översteprästerna och hela Stora rådet försökte få fram ett falskt vittnesmål mot Jesus för att kunna döma honom till döden.  Men de fann inget, trots att många falska vittnen trädde fram. Till sist kom det fram två män  som sade: ”Han har sagt: Jag kan riva ner Guds tempel och bygga upp det igen på tre dagar.”  Då reste sig översteprästen och frågade honom: ”Svarar du inte på vad de vittnar mot dig?”  Men Jesus var tyst.
Då sade översteprästen till honom: ”Jag besvär dig vid den levande Guden: Säg oss om du är Messias, Guds Son.”  Jesus sade till honom: ”Du själv har sagt det. Men jag säger er: Härefter ska ni se Människosonen sitta på Maktens högra sida och komma på himlens moln.”
Image result for Jesus and pilat
Jesus inför Pontius Pilatus och folket
Samtalet på Golgata kulle
Två andra brottslingar fördes också ut för att avrättas tillsammans med honom.  Och när de kom till den plats som kallas Dödskallen, korsfäste de honom och brottslingarna där, den ene på hans högra sida och den andre på hans vänstra.  Men Jesus sade: ”Far, förlåt dem, för de vet inte vad de gör.” Och de delade hans kläder mellan sig och kastade lott om dem.
 Folket stod där och såg på. Men rådsherrarna hånade honom och sade: ”Andra har han frälst. Nu får han frälsa sig själv om han är Guds Messias, den Utvalde.” Även soldaterna kom fram och hånade honom. De räckte honom surt vin  och sade: ”Om du är judarnas kung, fräls då dig själv!” Över honom fanns det också ett anslag: ”Detta är judarnas kung.” En av brottslingarna som var upphängda där hånade honom och sade: ”Är inte du Messias? Fräls då dig själv, och oss också!”  Men den andre tillrättavisade honom och sade: ”Fruktar du inte ens Gud, du som är under samma dom?  Vår dom är rättvis, vi får vad vi förtjänar för det vi gjort. Men han har inte gjort något ont.”  Och han sade: ”Jesus, tänk på mig när du kommer till ditt rike.”  Jesus svarade: ”Jag säger dig sanningen: I dag ska du vara med mig i paradiset.”
 Det var nu omkring sjätte timmen. Då kom ett mörker över hela landet som varade fram till nionde timmen.  Solen förmörkades, och förhänget i templet brast mitt itu.  Och Jesus ropade med hög röst: ”Far, i dina händer överlämnar jag min ande.” När han hade sagt detta, gav han upp andan.
04_01_Munkacsy
”När Jesus hade fått ättikvinet, sade han: ”Det är fullbordat.” Och han böjde ner huvudet och överlämnade sin ande.”

Påskafton

Jesus har blivit begravd och ligger i graven och väntar på att uppstå.

Påskdagen.

Denna dag firar vi till minne av att Jesus har uppstått ur graven och att han lever idag.

 Efter sabbaten, i gryningen den första veckodagen, gick Maria Magdalena och den andra Maria för att se på graven.
 Då blev det en kraftig jordbävning, för en Herrens ängel kom ner från himlen. Han gick fram och rullade bort stenen och satte sig på den.  Hans gestalt var som blixten, och hans kläder var vita som snö.  Vakterna skakade av skräck för honom och blev som döda.
 Men ängeln sade till kvinnorna: ”Var inte rädda! Jag vet att ni söker Jesus, den korsfäste.  Han är inte här, han har uppstått som han har sagt! Kom och se platsen där han låg.  Och gå genast och säg till hans lärjungar att han har uppstått från de döda. Se, han går före er till Galileen. Där ska ni få se honom. Nu har jag sagt er det.”
 De skyndade då genast i väg från graven. Med bävan och stor glädje sprang de för att berätta det för hans lärjungar.
 Plötsligt mötte Jesus dem och hälsade dem. De kom fram och höll om hans fötter och tillbad honom.  Då sade Jesus till dem: ”Var inte rädda! Gå och säg till mina bröder att de ska gå till Galileen. Där ska de få se mig.”
a175ec40049af6ca7027a14cf0b78dce
 Medan de var på väg, kom några ur vaktstyrkan in i staden och berättade för översteprästerna om allt som hade hänt.  Dessa samlades med de äldste och beslöt att ge soldaterna en stor summa pengar  och sade: ”Säg så här: Hans lärjungar kom på natten och rövade bort honom medan vi sov.  Och om ståthållaren får höra det, så ska vi tala med honom och se till att ni inte behöver oroa er.”  De tog emot pengarna och gjorde som de blivit tillsagda, och detta rykte är spritt bland judarna än i dag.
 De elva lärjungarna gick till Galileen, till det berg dit Jesus hade befallt dem att gå.  När de fick se honom tillbad de honom, men några tvivlade.
 Då trädde Jesus fram och talade till dem och sade: ”Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden.   Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn  och lär dem att hålla allt som jag befallt er. Och se, jag är med er alla dagar till tidens slut.”

Image result for jesus resurrection

Image result for jesus resurrection
Sedan sade han till Tomas: ”Kom med ditt finger och se mina händer, kom med din hand och stick den i min sida. Och tvivla inte, utan tro!”  Tomas svarade honom: ”Min Herre och min Gud!”  Jesus sade till honom: ”Du tror därför att du har sett mig. Saliga är de som inte har sett men ändå tror.”
Image result for the tomb jerusalem
The garden tomb, Jerusalem.

Lämna en kommentar